محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

انس با قرآن
انس با قرآن دلهاى ما را با معارف قرآن آشناتر خواهد کرد. هرچه در دنیاى اسلام کمبود هست، بر اثر دورى از معارف الهى و معارف قرآنى است. قرآن کتاب حکمت است، کتاب علم است، کتاب حیات است. حیات امتها و ملتها در آشنائى با معارف قرآن و عمل به مقتضاى این معارف و عمل به احکام قرآنى است. انسانها اگر طالب عدالتند و از ظلم بیزارند، راه مبارزه‌ى با ظلم را باید از قرآن فرا بگیرند. انسانها اگر طالب علمند و به وسیله‌ى معرفت و آگاهى و علم میخواهند زندگى را رونق ببخشند و راحت و رفاه را براى خودشان تأمین کنند، راهش به وسیله‌ى قرآن نشان داده میشود. انسانها اگر در پى ارتباط با خداى متعال و صفاى معنوى و روحى و آشنائى با مقام قرب الهى هستند، راهش قرآن است.
ضعف ما امت مسلمان، عقب‌ماندگى ما، کج‌رفتارى‌هاى ما، کج‌تابى‌هاى ما در مسائل اخلاقى و زندگى، همه‌ى اینها ناشى از دورى از قرآن است.
نقش قرآن این است که ما را از لحاظ ماده و معنا اعتلاء ببخشد؛ و این کار را قرآن میکند. کسانى که با تاریخ آشنا هستند، نمونه‌هایش را در تاریخ دیدند؛ و ما مردمِ این زمان، در زمان خودمان داریم نمونه‌هایش را مشاهده میکنیم. یک نمونه، همین شما ملت عزیز ایران هستید......
به همین اندازه که ما یک قدم به سمت قرآن، به سمت معارف قرآنى برداشتیم - که آنچه که ما به سمت قرآن حرکت کردیم، واقعاً یک قدم هم بیشتر نیست - خداى متعال به ما عزت داده است، به ما حیات داده است، به ما آگاهى و بصیرت داده است، به ما قدرت و قوّت بخشیده است.....


⚜کانال محفل قرآن امیرالمؤمنین«ع»

فعالیت در زمینه های مختلف از جمله:
✅مکتوب بیانات استاد رفیعی«سخنران محفل»
✅مباحث معرفتی
✅آشنایی با سوره های قرآنی
✅نشر آثار شهدا
✅مهدویت
✅نهج البلاغه
✅و...
🎈برای پیوستن به این کانال روی لینک زیر کلیک کنید.🎈

https://telegram.me/mahfel110

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ، وبلاگ محفل قرآن امیرالمؤمنین (علیه السلام) مباحثی که توسط سخنران و مسئول محفل در جلسات ماه رمضان سال گذشته در این محفل نورانی بیان گردیده است را منتشر نمود.

خدا را سپاس می گوییم بابت همه ی نعمت های بی کران، به خصوص توفیق حضور در این میهمانی باشکوه را. سپاس ما بابت حضور در این ماه پر برکت، حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.

اگر میزبانی از افرادی دعوت کند، آن افراد چشم به رحمت او دارند؛در این میهمانی میزبان ما خداست...

خدا را سپاس می گوییم بابت همه ی نعمت های بی کران، به خصوص توفیق حضور در این میهمانی باشکوه را. سپاس ما بابت حضور در این ماه پر برکت، حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.

اگر میزبانی از افرادی دعوت کند، آن افراد چشم به رحمت او دارند؛در این میهمانی میزبان ما خداست...

...همانگونه که انسان وقتی یک بچه ی کوچک را نگاه می کند لذت میبرد و به دیده ی رحمت به او نگاه می کند خدا هم به بندگانش این گونه نگاه می کند. هر گاه خدا را بخوانیم اجابت می کند و لبیک می گوید...


پیامبر در خطبه ای می فرماید:

ای مردم هر کسی را در این ماه افطار دهد حکم آزاد کردن یک انسان را دارد.

هر که در این ماه صله رحم کند،خدا او را به مهر خود پیوند میزند.

هر که در این ماه یک آیه از قرآن بخواند،حکم یک دور کامل قرآن خواندن دارد.

هر که در این ماه صلوات بسیار بفرستد،خداوند ترازوی عمل او را سنگین کند.


روزی در ماه رمضان حضرت علی پای منبر رسول الله از ایشان سوال پرسیدند: بهترین عمل در این ماه چیست؟ پیامبر پاسخ فرمودند: بهترین آن ترک گناهان است.


همانگونه که به قرآن کریم بدون طهارت نمی توان دست یافت "لا یمسه الا المطهرون" به اهل بیت هم نمی شود نزدیک شد و از آن­ها فیض گرفت.

هر چند وجود ائمه نور و خیر و برکت است ولی بعضی نمی توانند بهره ببرند. به عنوان مثال ابوجهل بیش از 40 سال دیوار به دیوار پیامبر اکرم خانه داشت اما از وجود نبی اکرم هیچ بهره ای نمی خواهد ببرد؛ ولی اویس قرنی فرسنگ ها از نبی اکرم دور است اما عاشق نبی اکرم است و  پیامبر وقتی از مسافرت می آیند می فرمایند بوی اویس قرنی می آید.


پیامبر فرمودند: ای علی من و تو پدران این امت هستیم ؛ من و تو موالی این امت هستیم و من و تو خادمان این امت هستیم...

آنها برای ما شناسنامه صادر کرده اند و ما را فرزندان خودشان قرار داده اند ما باید قبول کنیم و فرزندی شان را بکنیم.

کسی که پدر ماست و  حب او بهشت آفرین است می فرماید مرا یاری کنید با ورع و اجتهاد

بهترین عمل هم در ماه مبارک رمضان به فرموده پیامبر ورع و خودداری از گناهان است.


از نبی اکرم سؤال شد چه حاجتی در شب قدر از خدا بخواهیم؟؟؟ فرمودند بگویید اللهم انک عفواٌ تحب العفو فالعف عنی

خداوند بخشش را دوست دارد ما هم آن را از او بخواهیم؛  ما هیچ چیزی نمی خواهیم الا وجه خدا...


امام صادق(ع) در تعریف تقوا می فرمایند: تقوا این است که در جایی که خدا تو را امر کرده مفقود نباشی و در جایی که تو را نهی کرده حاضر نباشی.


مرتبه ای از ذکر که از تمام اقسام ذکر بالاتر است به یاد خدا بودن در تمام لحظات زندگی است و در هر لحظه ای اوامر و نواهی خداوند در نظر انسان باشد. 


امام صادق(ع) می فرمایند: شدیدترین و بالاترین چیزهایی که خداوند امر فرموده این سه مورد است.

1- با مردم با انصاف برخورد کند. 2- برادر دینی ات را در مالت با خودت مساوی قرار دهد و 3- ذکر خدا را بسیار داشته باشد.


ذکر زیاد به معنی گفتن یک سری جملات و اوراد نیست بلکه منظور آن است که در برخورد با هر کاری اگر اطاعت الهی بود انجام دهی و اگر معصیت بود ترکش کنی. 


رسول خدا میفرماید کسی که خدا را اطاعت کند ذکر کثیر دارد اگر چه نماز و روزه و تلاوت قرآنش کم باشد.


علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان تا فجر صبح بیدار بودند ولی اصلا دعایی نمی خواندند بلکه تمام قلبشان متوجه حق تعالی بوده است. حضور قلب و مراقبت انسان را به ذکر کثیر می رساند،آنگاه سکوت چنین انسانی حمد خداست.


علامه حلی توصیه می کرده اند به دعای کم همراه با کارهای نیک اکتفا کنید.  متاسفانه امروز برعکس شده است دعا زیاد می خوانیم ولی عمل کم داریم.


همه ما گرفتار اعمالمان هستیم. اگر می خواهید امورتان اصلاح شود تقوای خدا را پیشه کنید و حرف محکم بزنید.


در این ماه به دلیل روزه داری به تقوا بسیار نزدیک هستیم. می فرماید اگر کسی اهل تقوا و صبر شد، پروردگار او را از شر شیطان های بیرونی امان می دهد  و هیچ ضرری به او وارد نمی شود. یا می فرماید  آنهایی که می خواهند قوت اراده داشته باشند صبر و تقوا پیشه کنند.


ان الله مع المتقین. این معیتی که در این آیه آمده است خیلی چیز عجیبی است. معیت یعنی همراهی که شما را همیشه یاری می کند. اگر پروردگار حامی انسان شد دیگر انسان هیچ غمی ندارد و شیطان هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.


ان الله یحب المتقین. بهترین شما با تقوا ترین شماست. کسانی که ایمان آوردند و اهل تقوا هستند هم در دنیا و هم در آخرت به آنها بشارت داده می شود.


اهل تقوا قطعا از آتش جهنم نجات پیدا می کنند. بهشت برای متقین آماده شده است. هر کس تقوای الهی پیشه کند پروردگار برایش راه چاره ای قرار می دهد و از طریقی که گمان نمیکند روزی اش را می رساند.






منتظر نظرات،انتقادات و پیشنهادات شما برای برگزاری هر چه بهتر جلسات ماه مبارک رمضان هستیم.

علاقه مندان جهت دریافت آدرس جلسات هفتگی،نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09135662237 ارسال نمایند.

یاعلی مدد.


نظرات  (۲)

عجب فراز و فرودی داره وبلاگ...
سلام
چرا تاریخ ارسال مطلب را حذف کرده اید؟
بذارید تاریخ های انتشار مطالب برای همه روشن باشه
پاسخ:
سلام علیکم.
تاریخ ثبت مطالب حدود شش ماهی میشه که دیگه نمایش داده نمیشه و اگه نظر دوستان بر نمایش تاریخ باشه،حتما انجام میدهیم.
ممنون از پیشنهاد شما.یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی