محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

انس با قرآن
انس با قرآن دلهاى ما را با معارف قرآن آشناتر خواهد کرد. هرچه در دنیاى اسلام کمبود هست، بر اثر دورى از معارف الهى و معارف قرآنى است. قرآن کتاب حکمت است، کتاب علم است، کتاب حیات است. حیات امتها و ملتها در آشنائى با معارف قرآن و عمل به مقتضاى این معارف و عمل به احکام قرآنى است. انسانها اگر طالب عدالتند و از ظلم بیزارند، راه مبارزه‌ى با ظلم را باید از قرآن فرا بگیرند. انسانها اگر طالب علمند و به وسیله‌ى معرفت و آگاهى و علم میخواهند زندگى را رونق ببخشند و راحت و رفاه را براى خودشان تأمین کنند، راهش به وسیله‌ى قرآن نشان داده میشود. انسانها اگر در پى ارتباط با خداى متعال و صفاى معنوى و روحى و آشنائى با مقام قرب الهى هستند، راهش قرآن است.
ضعف ما امت مسلمان، عقب‌ماندگى ما، کج‌رفتارى‌هاى ما، کج‌تابى‌هاى ما در مسائل اخلاقى و زندگى، همه‌ى اینها ناشى از دورى از قرآن است.
نقش قرآن این است که ما را از لحاظ ماده و معنا اعتلاء ببخشد؛ و این کار را قرآن میکند. کسانى که با تاریخ آشنا هستند، نمونه‌هایش را در تاریخ دیدند؛ و ما مردمِ این زمان، در زمان خودمان داریم نمونه‌هایش را مشاهده میکنیم. یک نمونه، همین شما ملت عزیز ایران هستید......
به همین اندازه که ما یک قدم به سمت قرآن، به سمت معارف قرآنى برداشتیم - که آنچه که ما به سمت قرآن حرکت کردیم، واقعاً یک قدم هم بیشتر نیست - خداى متعال به ما عزت داده است، به ما حیات داده است، به ما آگاهى و بصیرت داده است، به ما قدرت و قوّت بخشیده است.....


⚜کانال محفل قرآن امیرالمؤمنین«ع»

فعالیت در زمینه های مختلف از جمله:
✅مکتوب بیانات استاد رفیعی«سخنران محفل»
✅مباحث معرفتی
✅آشنایی با سوره های قرآنی
✅نشر آثار شهدا
✅مهدویت
✅نهج البلاغه
✅و...
🎈برای پیوستن به این کانال روی لینک زیر کلیک کنید.🎈

https://telegram.me/mahfel110

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

گزیده ای از بیانات استاد رفیعی در شبهای 21 و 23 ماه مبارک رمضان
باید قدرِ این شبِ قدر را بدانیم و به احیای این شب توجه کنیم . امشب ، کثرت عمل مهم نیست بلکه اخلاص در عمل مهم است و احیای ما ، معامله ی با خداست.

نبی اکرم می فرمایند : من تربیت شده ی خدا و علی تربیت شده ی من و شیعیان تربیت شده ی علی هستند .

و نیز در جایی دیگر می فرمایند : هر کسی که مرا دوست دارد ، علی را دوست دارد و هر کسی که علی را دوست داشته باشد ، قطعا رضای خدا به او رسیده است .

یکی از بالاترین مقام ها ، مقام رضاست . مولا علی وقتی آن ضربت را خورد ، گفت : فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ . { وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ : بعضی از مردم ( با ایمان و فداکار ، همچون علی ( ع ) در «لیلة المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر ) ، جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.} بقره/207

عزیزان به رضای خدا ، راضی باشید . هر کسی که خدا از او راضی باشد ، رشته ی محبتش را به علی گره می زند .

"علی (ع) : بهای شما بهشت است ." قیمت شما در گرو آن چیزی ست که به آن علاقه دارید . کسی که خدا و نبی اکرم و علی را دوست داشته باشد ، گران بهاست . یعنی اگر مؤمنی به بهشت نرفت ، تقصیر خودش است .

دقت کنید که حب و عشق باید تبعیت بیاورد ، حب به تنهایی مؤمن را به بهشت می برد ولی چه زیباتر که تبعیت هم باشد .

علی (ع) : کسی که همتش آخرت شد ، خدا دنیایش را درست می کند ؛ کسی که درونش را درست کند ، خدا ظاهرش را درست می کند و هر کسی که رابطه اش را با خدا اصلاح کند ، خدا رابطه ی او با مردم را اصلاح می کند .


عمر ما کفایت نمی کند همه ی اعمال شب قدر را انجام دهیم . حقیقت این شب برای نبی اکرم قابل درک است ولی ما می توانیم به واسطه ی نبی اکرم بهره ای ببریم .

شب قدر برای ما جبران می کند به شرطی که وارد ولایت نبی اکرم شویم و اگر تحت ولایت نبی اکرم قرار بگیریم ، به توحید می رسیم .

{إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَیْلَةِ الْقَدْرِ} قدر/1  خدا قرآن را تنزل داد تا دست ما به آن برسد .

پس استفاده از شب قدر همان ورود به ساحت قرآن و ائمه است . رزق واقعی ما همین است .

عزیزان راه رسیدن به خدا ، انجام تک تک اعمال است که از توان ما خارج است ولی راه های میان بری هم ذکر شده : زیارت سیدالشهدا و قرآن به سر گرفتن و ذکر نام ائمه

پس باید از شب قدر بهره برد چون میان بر ماست .

"امام صادق (ع) : هر کس فاطمه سلام الله علیها را بشناسد، مانند کسی است که شب قدر را درک کرده باشد." به ولایت مداری فاطمه توجه کنید ؛ ته حرف این است که با فاطمه باید رفت ، مگر حضرت علی و سیدالشهدا و ... غیر فاطمه هستند ؟؟؟

قله ی توحید و معرفت امشب روزی داده می شود . ابتدا حمد خدا و سپس اعتراف به گناهان کنید و از خدا بخواهید به واسطه ی قرآن و ائمه وارد ولایتش شوید ...

محفل قرآن امیرالمومنین علیه السلام دو شب به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن مجتبی به میزبانی آقایان دیباجی و رحیمی و بیاد شهیدان والامقام سید ابوالفضل دیباجی و رمضانعلی کاظمی برگزار گردید.

در این دو روز برنامه قبل از غروب آفتاب و با تلاوت جز14 و 15 قرآن کریم،آغاز و پس از اقامه نماز جماعت و صرف افطاری از مباحث استاد رفیعی استفاده میکردیم.

در پایان برنامه نیز با مداحی ذاکرین اهل بیت آقایان شیروی و قاسمی در سرور اهل بیت، به شادی نشستیم.


گزیده ای از سخنان استاد رفیعی در دوشب جشن میلاد کریم اهل بیت:

امام مجتبی (ع) شبیه ترین فرد به پیامبر بودند. یکی از زیبایی های زندگی ایشان این بود که با سیدالشهدا (ع) بارها با پای پیاده به مکه می رفتند و وقتی به کعبه می رسیدند ؛ می گفتند : بنده کوچک تو به در خانه ات آمده و با همه نداری اش خودش را فدایت می کند . همان جملاتی که سیدالشهدا برخی از آن ها را در گودال قتلگاه فرمود .

ماه رجب و شعبان اذن دخول رمضان است . نبی اکرم در آخرین روزهای ماه شعبان می گفتند : ای مردم ماه رمضان به شما رو کرده است و ماه رمضان شعبه ای از بهشت است چون همه ی شیاطین دست و پاهایشان بسته است .خطبه شعبانیه

مائده این ماه قرآن است ؛ قرآن قابل دسترسی همه نیست . در این ماه به خسته شدن ها و گرسنگی ها توجه نکنید .

شاید شما هم مانند من ماه رجب و شعبان را از دست داده اید ، نیمی از این ماه هم که گذشت . چه باید کرد ؟ اولیا می فرمایند تنها راه کسی که این ها را از دست داده است فقط تکیه به فضل خداست . کسی به روزه و نماز اول وقتش تکیه نکند .

عزیزان خدا اگر با فضلش با کسی برخورد کرد ، گذشته اش را هم درست می کند .

اگر این کار را کردید ؛ خدا پاداش کسانی که ماه رجب و شعبان را درک کرده اند را به شما نیز می دهد .


بهره از این ماه به معرفت ما بستگی دارد . اگر ما قرار است بهره مند شویم باید باطن این ماه را ببینیم . ساحت قرآن بسیار بلند است ، خدا قرآن را تنزل داد تا ما نیز بتوانیم از آن بهره مند شویم . تمام اولیا بواسطه این قرآن به حق رسیدند . ائمه فرمودند اگر حرفی از ما به شما رسید و با قرآن مطابقت نداشت ، بزنید به دیوار . چقدر زندگی ما منطبق بر قرآن است ؟؟؟ اگر می خواهید از قرآن استفاده کنید ، این ماه موقعش است .

عزیزان روزه به این نیست که نخوریم و نیاشامیم ؛ این که روزه عموم است . ما باید سعی کنیم روزه خواص را بگیریم ، همه ی اعضای بدن مان باید روزه باشد .

نوع دیگر روزه ، روزه ی خاص الخاص است که روزه ی قلب است یعنی هیچ لحظه ای از مؤمن نیست که بدون یاد خدا بگذرد . برای همین مؤمن بعد از ماه رمضان هم در حالت روزه باقی می ماند . ان شاءالله برسیم به جایی که روزه ی خاص الخاص بگیریم .بیشتر

عزیزان تا این اسباب معرفتی فراهم است ، خوب استفاده کنید . شاید روزی برسد که گرفتاری های زندگی ما را از این اسباب دور کند .

بیایید نیت و دل مان را امروز با توسل به امام مجتبی پاک کنیم .


محفل قرآن امیرالمومنین علیه السلام در دومین جلسه ماه مبارک رمضان مورخ 4 تیر ماه 1394 به میزبانی آقای رضوانی و بیاد سردار شهید دکتر مصطفی چمران برگزار گردید.

در آغاز جلسه (ساعت19) حاضران تلاوت جز هشتم قرآن کریم را آغاز و پس از اقامه نماز جماعت و صرف افطاری، از مباحث استاد رفیعی استفاده کردند.

گزیده ای از مباحث ارائه شده توسط سخنران محفل:

خوار شمردن دیگران=شرک خفی

ماه رمضان ماه پاک شدن است. ماه شعبان را ماه تخلیه گفتیم؛ ماهی که باید خود را از گناهان پاک و تخلیه کرد ام درجه پاک کننده ی ماه رمضان بیشتر است.

شیطان ایمان انسان مومن را دچار اختلال میکند و بعضی مومنین را دچار شرک میکند. خداوند بسیار غیور است و به همین علت ذره ای شرک را در درون کسی نمیپذیرد؛

ما نباید خودمان را از آن روزه خواری که یا با عذر شرعی و یا حتی به عمد روزه میخورد بالا تر بدانیم که اگر این چنین شد دچار شرک خفی شده ایم. به ما سفارت شده که مراقب باشید بعد از آنکه صدقه میدهید، بر آن منت نگذارید؛ شیطان که یک مرتبه نمیگوید خدا را پرستش نکن بلکه با خدعه ها و وسوسه های کوچک، انسان را از پرستش خداوند و تقوی الهی باز میدارد.

عباد خداوند در بین مردم هستند به همین دلیل ما حق نداریم به آنها به احترامی کنیم و یا خود را بالاتر از آنها بدانیم و اگر این چنین کردیم دچار شرک خفی شده ایم.

خداوند به موسی علیه السلام وحی فرستاد که این مرتبه برای مناجات که آمدی کسی همراه خود بیاور که تو از وی بهتر باشی . 
موسی برای پیدا کردن چنین شخصی تفحص کرد و نیافت ؛ زیرا به هر که می گذشت جراءت نمیکرد که بگوید من از او بهترمخواست از حیوانات فردی را ببرد ، به سگی که مریض بود برخورد کرد . با خود گفت : این را همراه خود خواهم برد،ریسمان به گردن وی انداخت و مقداری او را آورد بعد پشیمان شد و او را رها کرد . 
تنها به دربار پروردگار آمد . خطاب رسید فرمانی که به تو دادم چرا نیاوردی ؟ عرض کرد : پروردگارا نیافتم کسی را که از خودم پست تر باشد . 
خطاب رسید : به عزت و جلالم اگر کسی را می آوردی که او را پست تر از خود می داشتی قطعا  نام تو را از طومار انبیاء محو می کردم

2)ماه مبارک رمضان

متاسفانه ما در ماه رمضان دچار روز مرگی شده ایم که سحری بخوریم و نماز صبحی و تعقیباتی و ... و همین روال تا آخر ماه رمضان ادامه دارد؛ قرار نیست ما در این ماه کار خارق العاده ای انجام دهیم؛نه؛فقط دچار روزمرگی نشویم!!!

امام علی علیه السلام در خطبه ای در نهج البلاغه درباره ماه رمضان این چنین میفرمایند:

بندگان خدا! این ماه شما، همچون دیگر ماه‏ها نیست. روزهایش برترین روزهاست و شب‏هایش برترین شب‏ها و ساعاتش برترین ساعات است.

اى روزه‏دار! در کار خویش نیک بنگر، که در این ماه، میهمان پروردگار خویش هستى . بنگر که در شب و روزت چگونه‏اى و چگونه اعضاى خود را از نافرمانى خدا حفظ مى‏کنى. بنگر تا مبادا شب در خواب باشى و روز در غفلت؛ پس این ماه بر تو بگذرد و بار گناهت همچنان بر دوشت مانده باشد؛

پس آنگاه که روزه‏داران پاداش‏هاى خود را مى‏گیرند، تو از زیانکاران باشى و آنگاه که به کرامت فرمانرواى خویش نایل مى‏شوند، از محرومان گردى و آنگاه که به همسایگى با پروردگارشان سعادتمند مى‏شوند، تو از طردشدگان باشى!  اى روزه‏دار! اگر از درگاه صاحبت رانده شوى، به کدام درگاه روى خواهى آورد؟ و اگر پروردگارت محروم سازد، کیست که روزى‏ات دهد؟ و اگر تو را خوار شمرد، کیست که اکرامت کند؟ و اگر ذلیلت ساخت، کیست که عزّتت بخشد؟ و اگر تو را واگذاشت، کیست که یارى‏ات کند؟

 

عزیزان من این ماه با عظمتی است مراقب باشید آن را از دست ندهید.باز هم میگویم قرار نیست کار خارق العاده ای در این ماه انجام دهیم؛نه؛همین که اهل توجه باشیم،اهل گریه و بکا باشیم،اهل دعا و مناجات باشیم همین کافی است.

گزارش تصویری اردوی زیارتی مسافران بهشت سال 1393 بزودی منتشر میگردد

به انضمام چهل حدیث گهربار از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام: