جلسه این هفته محفل بعد از جشن های ولادت آخرین ذخیره الهی حضرت صاحب الامر(عج) و سالگرد وفات منتظر حقیقی ظهور آن حضرت، امام خمینی (ره) برگزار شد. محفل که میهمان خانواده شهید عموشاهی بود از ساعت 21:30 با تلاوت صفحاتی از قرآن کریم شروع شد. بعد از آن مثل هفته های گذشته از سخنرانی آقای رفیعی استفاده شد و در انتها دعای سلامتی امام زمان(عج) زمزمه شد.باشدکه مورد قبول حضرتش قرار گیرد.
خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این جلسه محفل:
توجه به امام عصر(عج) و توسل به ایشان سرمنشأ برکات و خیراتی برای زندگی مؤمن است. توجه به ایشان منشأ اثرات زیادی در زندگی ماست.
هدایت اکتسابی
یکی از نعماتی که در قرآن ذکر شده است نعمت هدایت اکتسابی است یعنی هدایتی که ما خودمان از پروردگار بدست می آوریم. عطای محض پروردگار همه ی موجودات را برای رسیدن به مطلوب هدایت می کند. این هدایت طبیعی است. ولی انسان متمایز از دیگر موجودات می تواند به هدایت اکتسابی دست یابد. این از بزرگترین نعم خدا به اشرف مخلوقات است.
برای مقاطعی از زمان ها و مکان های ما آدابی هست (مثل اعمال شب های قدر، روزه های ماه رمضان، شب نیمه شعبان و ...) که اگر کسی مؤدب به این آداب شد به هدایت اکتسابی دست پیدا کرده است. اینکه ما با وضو در محضر قرآن می نشینیم هم ان شاءالله شامل هدایت اکتسابی می شویم.
خلاصه ای از مباحث مطرح شده در این جلسه محفل:
توجه به امام عصر(عج) و توسل به ایشان سرمنشأ برکات و خیراتی برای زندگی مؤمن است. توجه به ایشان منشأ اثرات زیادی در زندگی ماست.
هدایت اکتسابی
یکی از نعماتی که در قرآن ذکر شده است نعمت هدایت اکتسابی است یعنی هدایتی که ما خودمان از پروردگار بدست می آوریم. عطای محض پروردگار همه ی موجودات را برای رسیدن به مطلوب هدایت می کند. این هدایت طبیعی است. ولی انسان متمایز از دیگر موجودات می تواند به هدایت اکتسابی دست یابد. این از بزرگترین نعم خدا به اشرف مخلوقات است.
برای مقاطعی از زمان ها و مکان های ما آدابی هست (مثل اعمال شب های قدر، روزه های ماه رمضان، شب نیمه شعبان و ...) که اگر کسی مؤدب به این آداب شد به هدایت اکتسابی دست پیدا کرده است. اینکه ما با وضو در محضر قرآن می نشینیم هم ان شاءالله شامل هدایت اکتسابی می شویم.
موانع هدایت
این هدایت اکتسابی با موانعی روبرو است. چرا ما از نمازهای پنجگانه که برای مؤمنین همچون استخری است که خود را در آن غسل می دهند بهره ای نمی بریم؟ چون موانعی وجود دارد. باید این موانع را شناخت. انسان دارد لحظه لحظه عمر خود را برای اعمال صرف می کند اگر بهره نبرد خیلی ضرر کرده است. قرآن در این رابطه هشدار می دهد می فرماید وجود بعضی ها مانند شوره زار است("وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یخَْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِى خَبُثَ لَا یخَْرُجُ إِلَّا نَکِدًا کَذَالِکَ نُصَرِّفُ الاَْیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ. اعراف/58"). امام زمان(عج) واسطه هدایت الهی است، امام فیض الهی را می رسانند ولی ما دریافت نمی کنیم. عمده ترین موانع، بی توجهی ها و غفلت هاست. مؤمن اهل گناه و غفلت خود را از این فیض محروم میکند. ما باید برای کسب هدایت الهی تلاش کنیم و این تلاش است که موانع را برطرف می کند. اولیا از غفلت بیش تر از عمل صالح خوف داشتند. ضرر گناه بیشتر از انجام ندادن عمل صالح هست. و اینجاست که گناه، صغیره و کبیره ندارد چون هر دو نافرمانی خداست.
نسبت ما با امام زمان(عج)
همه ما آرزوی دیدن امام زمان(عج) را داریم که به این سادگی هم نیست ولی مهمتر از آن این است که ما یک نسبتی با امام برقرار کنیم تا کشف برای ما رخ دهد که رؤیت امام بخشی از آن است. با این کشف، هدایت اکتسابی از طریق امام می رسد. نسبت ما با امام زمان(عج) چیست؟
نسبت ما با ولی خدا "اطاعت" است.. یک پیروی آگاهانه و عارفانه از ایشان که در این صورت انکشاف رخ می دهد. امام می فرمایند شما موانع را برطرف کنید خود من سراغ شما می آیم. امام روزی پنجاه بار به ما نظر می کنند.
زمانی که امیرالمؤمنین(ع) امام زمان(عج) را معرفی می کردند احساس راحتی می کردند. پیامبر اکرم (ص) گاهی در بین گریه مفصل خود آرام می شدند وقتی سؤال می کردند که آقا چه اتفاقی افتاد می فرمودند به یاد دوران آخرالزمان و ظهور افتادم.
ان شاءالله همواره مانوس باشید با معارف الهی
یاحق...