محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

انس با قرآن
انس با قرآن دلهاى ما را با معارف قرآن آشناتر خواهد کرد. هرچه در دنیاى اسلام کمبود هست، بر اثر دورى از معارف الهى و معارف قرآنى است. قرآن کتاب حکمت است، کتاب علم است، کتاب حیات است. حیات امتها و ملتها در آشنائى با معارف قرآن و عمل به مقتضاى این معارف و عمل به احکام قرآنى است. انسانها اگر طالب عدالتند و از ظلم بیزارند، راه مبارزه‌ى با ظلم را باید از قرآن فرا بگیرند. انسانها اگر طالب علمند و به وسیله‌ى معرفت و آگاهى و علم میخواهند زندگى را رونق ببخشند و راحت و رفاه را براى خودشان تأمین کنند، راهش به وسیله‌ى قرآن نشان داده میشود. انسانها اگر در پى ارتباط با خداى متعال و صفاى معنوى و روحى و آشنائى با مقام قرب الهى هستند، راهش قرآن است.
ضعف ما امت مسلمان، عقب‌ماندگى ما، کج‌رفتارى‌هاى ما، کج‌تابى‌هاى ما در مسائل اخلاقى و زندگى، همه‌ى اینها ناشى از دورى از قرآن است.
نقش قرآن این است که ما را از لحاظ ماده و معنا اعتلاء ببخشد؛ و این کار را قرآن میکند. کسانى که با تاریخ آشنا هستند، نمونه‌هایش را در تاریخ دیدند؛ و ما مردمِ این زمان، در زمان خودمان داریم نمونه‌هایش را مشاهده میکنیم. یک نمونه، همین شما ملت عزیز ایران هستید......
به همین اندازه که ما یک قدم به سمت قرآن، به سمت معارف قرآنى برداشتیم - که آنچه که ما به سمت قرآن حرکت کردیم، واقعاً یک قدم هم بیشتر نیست - خداى متعال به ما عزت داده است، به ما حیات داده است، به ما آگاهى و بصیرت داده است، به ما قدرت و قوّت بخشیده است.....


⚜کانال محفل قرآن امیرالمؤمنین«ع»

فعالیت در زمینه های مختلف از جمله:
✅مکتوب بیانات استاد رفیعی«سخنران محفل»
✅مباحث معرفتی
✅آشنایی با سوره های قرآنی
✅نشر آثار شهدا
✅مهدویت
✅نهج البلاغه
✅و...
🎈برای پیوستن به این کانال روی لینک زیر کلیک کنید.🎈

https://telegram.me/mahfel110

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

بسم رب الزهرا.محفل قرآن امیرالمومنین(علیه السلام) هر ساله ویژه برنامه ای به مناسبت ایام فاطمیه برگزار می کند.که امسال محفل قرآن میهمان شهید مدافع حرم سردار بسیجی عبدالرضا مجیری بود که دو شب برنامه ای با شکوه در منزل این شهیدعالی مقام برگزارگردید.

این دوشب را در محضر خطیب توانا حاج آقای عموچی بودیم و از سخنرانی بسیار مفید ایشان بسیار بهره بردیم.

همچنین شب اول از نوای گرم مداح اهل البیت آقای نوربخش و شب دوم مراسم نیز از نوای گرم و دلنشین مداح حزب الهی و ولایتی شهرمون آقای سید رضا نریمانی فیض بردیم.


چکیده ای از سخنرانی حاج آقاعموچی:


شب اول"

1 ) امام موسى بن جعفر علیه السلام می فرمایند: ان فاطمه علیهاالسلام صدیقة شهیدة

آیه 19 سوره حدید داریم : وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَحِیمِ

ترجمه : کسانى که به خدا و رسولانش ایمان آوردند، آنها صدیقین و شهداء نزد پروردگارشانند; براى آنان است  پاداش (اعمال شان)، و نور (ایمان) شان; و کسانى که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنها دوزخیانند.

2) دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان حضرت زهرا، اسرارى است که در درون خود پیام‌ها دارند. چه اتفاقى افتاده است که زهرا سلام الله علیها وصیت تاریخی‌اش را با این در خواست‌ها به پایان مى‌برد؟!! مگر نه این است که خشم و ناراحتی‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار مى‌کند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاههاى تیز بین مورخان و آیندگان مى‌گذارد تا به پرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پیامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟

آری، فاطمه وصیت کرد که او را شبانه دفن نموده و هیچ یک از کسانى را که بر وى ستم کرده‌اند، خبر نکنند، و این بهترین سند براى شیعه است تا ثابت کنند که صدیقه شهیده مظلوم از دنیا رفته و از افرادى که بر وى ستم کرده‌اند، هرگز راضى نشده است.

3 ) حضرت زهرا (س ) دعا کردند که اللهم عجل وفاتی سریعا : خدایا مرگ مرا به سرعت برسان.گویا زندگی بدون ولایت حضرت علی ( ع ) برایش شیرین نبود.

 4 ) امام صادق صلوات الله علیه فرمود

مَا تَکَامَلَتِ النُّبُوَّه لِنَبِی حَتَّی اَقَرَّ بِفَضلِهَا وَ مَحَبَّتِهَا نبوت و رسالت هیچ پیامبری کامل نشد، مگر پس از اقرار به فضل فاطمه (سلام الله علیها) و اظهار محبت به آن بزرگوار

5 ) از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده که فرمود: «نحن حجج الله علیکم و اُمُّنا فاطمة حجة الله علینا : ما حجت های خدا بر شمائیم و مادر ما فاطمه ـ علیها السلام ـ حجت خدا بر ما (اهل بیت) است.

6 ) بودن هنر نیست ماندن هنر است : برای نمونه در تاریخ مجاهدت های زبیر برای اعتلای اسلام تا بدانجا پیش رفت که او را سیف الاسلام لقب دادند اما با این همه افتخارات پس از مدتی رو در روی علی (ع) و به همراه سواران شتر سرخ مو فتنه جمل را آفرید اگر کسی به دنبال سر این مخالفت و انحراف باشد کافیست سری به نهج البلاغه بزند که حضرت فرمودند : زبیر از ما اهل بیت بود تا آن زمان که فرزند شومش عبد الله به جوانی رسید آنگاه زبیر را از ما گرفت.



شب دوم"


1 ) پیامبر ( ص ) کسای خیبری را بر سر داماد و دختر و فرزندانش می‌کشد و با دست راست به آسمان اشاره می‌کند و می‌فرماید:

 اللّهُمَّ هٰؤلاءِ أهلُ بَیتی، اللّهُمَّ أذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهِّرهُم تَطهیراً 

خدایا! اینان اهل بیت من هستند. پس هر گونه پلیدی را از آنها دور کن و کاملاً پاکشان گردان

آن گاه جبرئیل امین، نازل شد و این آیه را ـ که بعدها، آیۀ «تطهیر» نامیده شد‌ـ‌خواند: 

﴿إنّما یریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُم الرِّجسَ أهلَ البیتِ و یُطَهِّرَکُم تَطهیراً﴾

همانا خدا می‌خواهد پلیدی را از شما دور کند و شما را به کلی پاک دارد. 

2 )یکی از رمزهای بزرگ حدیث کساء، معرفى جایگاه والاى حضرت فاطمه زهرا ( س) است. در بخشى از حـدیـث، زمـانى که جبرئیل امین از خداوند متعال مى‌پرسد این پنج نفرى که این همه فضائل دارند و آسمان‌ها و زمین و همه‌ى موجودات به برکت وجود آن بزرگواران خلق شده، چه کسانى هستند؟ خداوند پاسخ مى‌دهد: «هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعلُها وَبَنُوها»: «آنان: فاطمه، پدر، شوهر و فرزندانش هستند». این عبارت نشان دهنده‌ى جایگاه والا و شناخته شده‌ى حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آسمان‌ها و در میان فرشتگان الهى است. توضیح اینکه براى مـعـرفـى یک چیز یا یک شخص، باید از چیزها یا اشخاصى استفاده کرد که براى مخاطب آشناتر باشند. در این بخش از حدیث، با وجود چهار شخصیت بزرگ، یعنى وجود مبارک پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله )، حضرت علــى(علیه السلام)، امـام حـسـن(علیه السلام) و امـام حــســیــن(علیه السلام)، وجـود مبـارک حضـرت زهـرا (سلام الله علیها) محور اصحاب کساء معرفى شده‌اند که آسمان‌ها و زمین و آن‌چه در آن‌هاست به طفیل وجود مبارک آن‌ها خلق شده است.

3 ) همچنین در آغاز آنچه نظر خواننده این حدیث را به خود جلب می‌کند این است که راوی آن، که خبر از غیب آسمان‌ها می‌دهد، وجود مقدس فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است. ایشان سخن از نزول فرشته وحی می‌دهد و آنچه را که خداوند متعال به آن فرشته فرموده بیان می‌کند. فَقالَ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ اَتَاْذَنُ لى اَنْ اَهْبِطَ اِلَى الاَْرْضِ لاَِکُونَ مَعَهُمْ سادِساً فَقالَ اللَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ. کسی که حدیث کسا را از روی دقت ببیند [متوجه می‌شود که] خود حضرت زهرا خبر می‌دهد جبرئیل آمد پهلوی ما. نمی‌گوید پدر من گفت که جبرئیل آمد. خودش به الهام الهی فهمیده بود .هیچ نمی‌گوید که پدر من گفت که جبرئیل تقاضا کرد از خدا، خدا اجازه داد که پایین بیاید.

4 ) یکی از نکات قابل تأملی که در حدیث کسا نمایان است، عبارات سرشار از محبت و احترامی است که وجود مقدس زهرای اطهر در مواجهه با همسر و فرزندانش به‌کار می‌برد. این عبارات بازگو‌کننده عظمت مقام این خانواده و ادب، معرفت و محبت شگرف فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به ایشان است؛ آنجا که به فرزندانش می‌فرماید: السلام علیک یا ولدی و یا قرة عینی و ثمرة فؤادی و نیز آنجا که همسر بزرگوار خود را این‌گونه خطاب می‌کند:  و علیک السلام یا اباالحسن و یا امیرالمؤمنین.

5 ) کمتر حدیثی وجود دارد که در خود آن حدیث فضیلت برگزاری مجلس آن حدیث آورده شده باشد، اما ما در انتهای حدیث کساء می خوانیم که پیامبر اکرم (ص) می فرماید :

سوگند بدان خدائى که مرا به حق به پیامبرى برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق) برگزید که ذکر نشود این خبر (و سرگذشت ) ما در انجمن و محفلى از محافل (حق ) که در آن گروهى از شیعیان و دوستان ما باشند جز آنکه نازل شود بر ایشان رحمت (حق ) و فرا گیرند ایشان را فرشتگان و براى آنها آمرزش خواهند تا آنگاه که از دور هم پراکنده شوند.


جهت شادی روح شهید این هفته محفل قرآن سردار بسیجی شهید عبدالرضا مجیری صلوات.

نظرات  (۴)

جلسات بسیار خوبی بود . خدا اجرتون بده . یه خواهشی دارم که موقع مداحی این قدر صدای بلنگو را زیاد نکنید. خصوصا شب اول این موضوع اصلا رعایت نشد.
حاج اقا عموچب بیان زیبا و عالمانه از حدیث کسا بیان کردند
ارداتم نسیت یه حدیث کسا بعد از بیان این شرح علمی بیشتر شده است
این که حضرت زهرا در حدیث کسا محور است بسیار جای توجه و تامل است و نشان دهنده جایگاه ان حضرت در عالم میباشد.
لطفا یک گزارش تصویری از زمان تحویل سال کنار مزار شهدا بگذارید.
پاسخ:
سلام دوست عزیز.به روی چشم.از بازدید و نظرتان نهایت تشکر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی