به نام خدا،جلسه این هفته به مناسبت ایام فاطمیه در منزل مرحوم حاج علی کاظمی راس ساعت 19.30 آغاز گردید.
اجرای این هفته محفل بر عهده آقای ابراهیم کمالی بود .
بعد خواندن قرآن پای سخنرانی استاد رفیعی نشستیم.
چکیده از سخنرانی استاد رفیعی :
موضوع بحث : معاد
1) بحث معاد پر اهمیت و کاربردی است و هدف از این بحث بررسی معاد از منظر اثرات اخلاقی آن می باشد.
2) قبل از ورود به بحث باید به بررسی دو واژه اعتبار و حقیقت بپردازیم.
3) امور اعتباری به مواردی گفته می شود که بر اساس قراردادهای ظاهری و دنیوی اعتباری موقت یافته اند و محدودیت مکانی و زمانی دارند مثل مقامات و پستهای دنیوی یا بعضی القاب یا امضای یک شخص مسئول یا اعتباری که بر اساس قرارداد برای تکه ای کاغذ به عنوان اسکناس قائل میشویم.
4) حقیقت ، نقطه مقابل امور اعتباری می باشد . حقیقت محدودیت زمانی و مکانی ندارد ، به عنوان مثال حقیقت خوردن مال یتیم وارد نمودن اتش به داخل شکم است است( إن الذین یأکلون أموال الیتامی ظلما إنما یأکلون فی بطونهم نارا )
مثالی دیگر : وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا .قاسطان حقیقتا خودشان هیزم جهنم هستند.
5 ) قال على علیه السلام : «الدّنیا دار ممرّ لا
دار مقرّ و الناس فیها رجلان رجل باع فیها نفسه فاوبقها و رجل ابتاع نفسه فاعتقها
دنیا خانه مرور و گذر است و خانه پایدار نیست و مردم در آن دو دستهاند یکى
آنکه خود را فروخت و به تباهى کشاند و دیگرى آنکه خود را خرید و آزاد کرد
6)
از پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) نقل شده است:
حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا و زنوها قبل ان توزنوا و تجهزوا للعرض الاکبر
پیش از آنکه به حساب شما برسند خود به حساب خویش برسید، و قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید خویشتن را بسنجید، و خود را براى رستاخیز بزرگ آماده کنید.
7 ) از نظر ریاضی در مقابل بی نهایت هر چیزی کوچک است ، بنابراین برای بیان حقیقت دنیا در قران از واژه "قلیل " استفاده شده است.
8 ) بی نهایت در مقابل قلیل : وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضهَا السمَوَت وَ الاَرْض أُعِدَّت لِلْمُتَّقِینَ یعنی: شتاب کنید براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان ؛ و بهشتى که وسعت آن ، آسمانها و زمین است ؛ و براى پرهیزگاران آماده شده است (آل عمران/ 133)
9 )
فرصت عمر را غنیمت شمرده و خودسازی و اصلاح نفس کنیم چرا که هیچ کس بهخاطر غفلت
ستایش نمیشود. هیچکس بهخاطر چشمها را بر هم گذاشتن، مدح نمیشود. اگر بر آدم غافل
ضربهای وارد شد، اوّل کسی که مسؤول و مذموم است، خود اوست.
8 ) قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَینُ الْعابدین (عَلَیهِ السَّلام )ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِنِ: کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَ اغْتِیابِهِمْ. وَ اشْتِغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاِخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ وَ طُولُ الْبُکاءِ عَلى خَطیئَتِهِ
امام سجاد - علیه اسلام - فرمود: سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشت زبان از بدگوئی و غیبت مردم، خود را
مشغول به کارهائی کردن که برای آخرت و دنیایش مفید باشد. و همیشه بر خطاها و
اشتباهات خود گریان و ناراحت باشد.
الف) «کَفُّ لسانِهِ عَنِ الناس و اغتیابِهِم»، اولین چیز این است که زبانش را از بد گویی نسبت به مردم باز دارد. و از غیبت مردم صرف نظر کند و از سخن لغو وبیهوده نیز صرف نظر نماید
ب)«وَاشتغالُه نَفسَه بِما یَنفَعُهُ لآخرتِهِ و دنیاه»پرداختن به کاری که برای آخرت و دنیای انسان سودمند است یعنی محاسبه بکند این کاری که من میکنم نفع دنیوی دارد یا نفع اخروی، به دنیای من کمک میکند یا به آخرت من.
ج) «وَ طولُ البُکاءِ علی خطیئَتِه»: آخرین مطلب این است که هر چند ما کار خوب انجام بدهیم و تلاش بکنیم در زندگی ، اما آخرش آنکه باید انجام بدهیم انجام نمیدهیم، لذا ارتباط با خدا باید داشته باشیم و از طریق اشک ریختن از درگاه خداوند طلب بخشش نماییم.
9 ) هرچند قران خواندن بهتر است با تمرکز بر معانی ایات همراه باشد ولی صرف قرائت ان نیز کدورات قلبی را از بین میبرد در مثل مانند انکه با ظرفی سوراخ ، گرچه نمیتوان اب برداشت ولی تلاش مداوم برای پر نمودن ان از اب و تماس مکرر ان ظرف با اب باعث پاکیزگی ان ظرف خواهد شد.
10 ) پیغمبر اکرم فرمود : " دنیا مزرعه آخرت است " هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت .
11 ) یک جوان از عالمی پرسید: من جوان هستم و
نمیتوانم خود را از نگاه به نامحرم منع کنم، چاره ام چیست؟
عالم نیز کوزه ای پر از شیر به او داد و به او توصیه کرد کوزه را سالم به جایی
ببرد و هیچ چیز از کوزه بیرون نریزد و از شخصی درخواست کرد او را همراهی کند واگر
شیر را ریخت جلوی همه مردم او را کتک بزند!
جوان کوزه را سالم به مقصد رساند و چیزی بیرون نریخت.
عالم از او پرسید: چند دختر سر راهت دیدی؟
جوان جواب داد:هیچ، فقط به فکر آن بودم که شیر را نریزم که مبادا در جلوی مردم
کتک بخورم و خارو خفیف شوم.
عالم گفت: این حکایت مومنی است که همیشه خدا را ناظر بر کارهایش می بیند و از
روز قیامت و حساب وکتابش که مبادا در منظر مردم خارو خفیف شود بیم دارد.
أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى : آیا انسان نمیداند که خدا او را می
بیند(علق/14)
12 ) امام علی علیه السّلام در فرازی از دعای کمیل عرضه می دارند
یارب ، قو علی خدمتک جوارحی؛
پروردگارا ! اعضاء و جوارح مرا در راه خدمت به خودت قوی و نیرومند گران ( خدا نکند قوای من برای جهنم رفتن در خدمت من باشد )
13 )پشتکار داشتن : علامه طباطبایی از مفسرین کم نظیر عالم اسلام بود و در زمینه های عرفانی و فلسفی در یک درجه و جایگاه عالی قرار دارد.تفسیر شریف المیزان از یادگارهای ایشان می باشد که با مطالعه 18 ساعت در روز در بخش های مختلف دینی ، قرآنی ، فلسفی این تفسیر ارزشمند را نگاشته اند.
14 ) سخنی از ایت اله بهجت : با تمام وجود گناه کردیم...نه نعمت هایش را از ما گرفت و نه گناهانمان را فاش کرد...فکر کن اگر اطاعتش می کردیم چه می کرد؟؟؟
و با نوحه سرایی ، مداح اهل بیت جناب آقای ملکی به مناسبت ایام شهادت اولین شهید امامت و ولایت حضرت فاطمه زهرا (س) به پایان رسید.
گزارش تصویری این هفته :