محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

اصفهان ؛ خمینی شهر ؛ شبهای جمعه ؛ سیّار

محفل قرآن امیرالمؤمنین ( علیه السلام )

مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

انس با قرآن
انس با قرآن دلهاى ما را با معارف قرآن آشناتر خواهد کرد. هرچه در دنیاى اسلام کمبود هست، بر اثر دورى از معارف الهى و معارف قرآنى است. قرآن کتاب حکمت است، کتاب علم است، کتاب حیات است. حیات امتها و ملتها در آشنائى با معارف قرآن و عمل به مقتضاى این معارف و عمل به احکام قرآنى است. انسانها اگر طالب عدالتند و از ظلم بیزارند، راه مبارزه‌ى با ظلم را باید از قرآن فرا بگیرند. انسانها اگر طالب علمند و به وسیله‌ى معرفت و آگاهى و علم میخواهند زندگى را رونق ببخشند و راحت و رفاه را براى خودشان تأمین کنند، راهش به وسیله‌ى قرآن نشان داده میشود. انسانها اگر در پى ارتباط با خداى متعال و صفاى معنوى و روحى و آشنائى با مقام قرب الهى هستند، راهش قرآن است.
ضعف ما امت مسلمان، عقب‌ماندگى ما، کج‌رفتارى‌هاى ما، کج‌تابى‌هاى ما در مسائل اخلاقى و زندگى، همه‌ى اینها ناشى از دورى از قرآن است.
نقش قرآن این است که ما را از لحاظ ماده و معنا اعتلاء ببخشد؛ و این کار را قرآن میکند. کسانى که با تاریخ آشنا هستند، نمونه‌هایش را در تاریخ دیدند؛ و ما مردمِ این زمان، در زمان خودمان داریم نمونه‌هایش را مشاهده میکنیم. یک نمونه، همین شما ملت عزیز ایران هستید......
به همین اندازه که ما یک قدم به سمت قرآن، به سمت معارف قرآنى برداشتیم - که آنچه که ما به سمت قرآن حرکت کردیم، واقعاً یک قدم هم بیشتر نیست - خداى متعال به ما عزت داده است، به ما حیات داده است، به ما آگاهى و بصیرت داده است، به ما قدرت و قوّت بخشیده است.....


⚜کانال محفل قرآن امیرالمؤمنین«ع»

فعالیت در زمینه های مختلف از جمله:
✅مکتوب بیانات استاد رفیعی«سخنران محفل»
✅مباحث معرفتی
✅آشنایی با سوره های قرآنی
✅نشر آثار شهدا
✅مهدویت
✅نهج البلاغه
✅و...
🎈برای پیوستن به این کانال روی لینک زیر کلیک کنید.🎈

https://telegram.me/mahfel110

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

به نام خدا،جلسه این هفته به مناسبت ایام فاطمیه در منزل مرحوم حاج علی کاظمی راس ساعت 19.30 آغاز گردید.
اجرای این هفته محفل بر عهده  آقای ابراهیم کمالی بود .


بعد خواندن قرآن پای سخنرانی استاد رفیعی نشستیم.


چکیده از سخنرانی استاد رفیعی :


موضوع بحث : معاد

1) بحث معاد پر اهمیت و کاربردی است و هدف از این بحث بررسی معاد از منظر اثرات اخلاقی آن  می باشد.

2) قبل از ورود به بحث باید به بررسی دو واژه اعتبار و حقیقت بپردازیم.

3) امور اعتباری به مواردی گفته می شود که بر اساس قراردادهای ظاهری و دنیوی اعتباری موقت یافته اند و محدودیت مکانی و زمانی دارند مثل مقامات و پستهای دنیوی یا بعضی القاب یا امضای یک شخص مسئول یا اعتباری که بر اساس قرارداد برای تکه ای کاغذ به عنوان اسکناس قائل میشویم.

4) حقیقت ، نقطه مقابل امور اعتباری می باشد . حقیقت محدودیت زمانی و مکانی ندارد ، به عنوان مثال حقیقت خوردن مال یتیم وارد نمودن اتش به داخل شکم است است( إن الذین یأکلون أموال الیتامی ظلما إنما یأکلون فی بطونهم نارا )

مثالی دیگر : وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا .قاسطان حقیقتا خودشان هیزم جهنم هستند.

5 ) قال على علیه السلام : «الدّنیا دار ممرّ لا دار مقرّ و الناس فیها رجلان رجل باع فیها نفسه فاوبقها و رجل ابتاع نفسه فاعتقها
 
دنیا خانه مرور و گذر است و خانه پایدار نیست و مردم در آن دو دسته‏اند یکى آن‏که خود را فروخت و به تباهى کشاند و دیگرى آنکه خود را خرید و آزاد کرد
6) از پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده است:

حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا و زنوها قبل ان توزنوا و تجهزوا للعرض الاکبر

پیش از آنکه به حساب شما برسند خود به حساب خویش برسید، و قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید خویشتن را بسنجید، و خود را براى رستاخیز بزرگ آماده کنید.

7 ) از نظر ریاضی در مقابل بی نهایت هر چیزی کوچک است ، بنابراین برای بیان حقیقت دنیا در قران از واژه "قلیل " استفاده شده است.

8  ) بی نهایت در مقابل قلیل : وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضهَا السمَوَت وَ الاَرْض أُعِدَّت لِلْمُتَّقِینَ یعنی: شتاب کنید براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان ؛ و بهشتى که وسعت آن ، آسمانها و زمین است ؛ و براى پرهیزگاران آماده شده است (آل عمران/ 133)


9 ) فرصت عمر را غنیمت شمرده و خودسازی و اصلاح نفس کنیم چرا که هیچ کس به‌خاطر غفلت ستایش نمیشود. هیچ‌کس به‌خاطر چشمها را بر هم گذاشتن، مدح نمیشود. اگر بر آدم غافل ضربه‌ای وارد شد، اوّل کسی که مسؤول و مذموم است، خود اوست.

8 ) قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَینُ الْعابدین (عَلَیهِ السَّلام )ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِنِ: کَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَ اغْتِیابِهِمْ. وَ اشْتِغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاِخِرَتِهِ وَ دُنْیاهُ وَ طُولُ الْبُکاءِ عَلى خَطیئَتِهِ


امام سجاد - علیه اسلام - فرمود: سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشت زبان از بدگوئی و غیبت مردم، خود را مشغول به کارهائی کردن که برای آخرت و دنیایش مفید باشد. و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود گریان و ناراحت باشد.

الف) «کَفُّ لسانِهِ عَنِ الناس و اغتیابِهِم»، اولین چیز این است که زبانش را از بد گویی نسبت به مردم باز دارد. و از غیبت مردم صرف نظر کند و از سخن لغو وبیهوده نیز صرف نظر نماید

ب)«وَ‌اشتغالُه نَفسَه بِما یَنفَعُهُ لآخرتِهِ و دنیاه»پرداختن به کاری که برای آخرت و دنیای انسان سودمند است یعنی محاسبه بکند این کاری که من می­کنم نفع دنیوی دارد یا نفع اخروی، به دنیای من کمک می­کند یا به آخرت من.

ج) «وَ طولُ البُکاءِ علی خطیئَتِه»:  آخرین مطلب این است که هر چند ما کار خوب انجام بدهیم و تلاش بکنیم در زندگی ، اما آخرش آنکه باید انجام بدهیم انجام نمی­دهیم، لذا ارتباط با خدا باید داشته باشیم و از طریق اشک ریختن از درگاه خداوند طلب بخشش نماییم.

9 ) هرچند قران خواندن بهتر است با تمرکز  بر معانی ایات همراه باشد ولی صرف قرائت ان نیز کدورات قلبی را از بین میبرد در مثل مانند انکه با ظرفی سوراخ ، گرچه نمیتوان اب برداشت ولی تلاش مداوم برای پر نمودن ان از اب و تماس مکرر ان ظرف با اب باعث پاکیزگی ان ظرف خواهد شد.

10 ) پیغمبر اکرم فرمود : " دنیا مزرعه آخرت است " هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت .

11 ) یک جوان از عالمی پرسید: من جوان هستم و نمیتوانم خود را از نگاه به نامحرم منع کنم، چاره ام چیست؟
عالم نیز کوزه ای پر از شیر به او داد و به او توصیه کرد کوزه را سالم به جایی ببرد و هیچ چیز از کوزه بیرون نریزد و از شخصی درخواست کرد او را همراهی کند واگر شیر را ریخت جلوی همه مردم او را کتک بزند!

جوان کوزه را سالم به مقصد رساند و چیزی بیرون نریخت.

عالم از او پرسید: چند دختر سر راهت دیدی؟

جوان جواب داد:هیچ، فقط به فکر آن بودم که شیر را نریزم که مبادا در جلوی مردم کتک بخورم و خارو خفیف شوم.

عالم گفت: این حکایت مومنی است که همیشه خدا را ناظر بر کارهایش می بیند و از روز قیامت و حساب وکتابش که مبادا در منظر مردم خارو خفیف شود بیم دارد.

أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى : آیا انسان نمیداند که خدا او را می بیند(علق/14)

12 ) امام علی علیه السّلام در فرازی از دعای کمیل عرضه می دارند

یارب ، قو علی خدمتک جوارحی؛

 

پروردگارا ! اعضاء و جوارح مرا در راه خدمت به خودت قوی و نیرومند گران    ( خدا نکند قوای من برای جهنم رفتن در خدمت من باشد )

 

13 )پشتکار داشتن : علامه طباطبایی از مفسرین کم نظیر عالم اسلام بود و در زمینه های عرفانی و فلسفی در یک درجه و جایگاه عالی قرار دارد.تفسیر شریف المیزان از یادگارهای ایشان می باشد که با مطالعه 18 ساعت در روز در بخش های مختلف دینی ، قرآنی ، فلسفی این تفسیر ارزشمند را نگاشته اند.

 

14 ) سخنی از ایت اله بهجت : با تمام وجود گناه کردیم...نه نعمت هایش را از ما گرفت و نه گناهانمان را فاش کرد...فکر کن اگر اطاعتش می کردیم چه می کرد؟؟؟

درجای دیگری ایشان می فرمایند : باید بدانیم که علاج ما اصلاح نفس است در همه مراحل؛ و از این مستغنی نخواهیم بود، و بدون این، کار ما تمام نخواهد شد


و با نوحه سرایی ، مداح اهل بیت جناب آقای ملکی به مناسبت ایام شهادت اولین شهید امامت و ولایت حضرت فاطمه زهرا (س) به پایان رسید.



 گزارش تصویری این هفته :










نظرات  (۲)

۱۷ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۳۹ مهدی رحیمی
باعرض سلام وخداقوت خدمت دوستان عزیزانشاالله که باقدرت بیشتر کارهاراجلوببرید این شب هاماراهم دعاکنیدکه نمی تونیم درجمع دوستان محفلی باشیم خوش به سعادتون التماس دعا
گزارش خوب بود.
گزارش تصویری ها هم خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">